הקשר בין אוטיזם לבעיות בתקשורת

בעיות תקשורת נחשבו מאז ומתמיד לאחד ממאפייני הליבה של האוטיזם. עם זאת, יש טווח רחב והבדלים מהותיים באופן שבו אנשים עם אוטיזם מצליחים לתקשר. הבדלים אלה משקפים לא רק את השונות הטבועה במצב האוטיזם, אלא גם את המורכבות של התקשורת עצמה אשר כוללת:

  • את המילים בהן אנחנו משתמשים
  • את הסדר שבו אנחנו משתמשים במילים
  • את המחוות והרמזים הלא מילוליים כמו קשר עין או הבעות פנים

בעיה בכל אחד מהתחומים הללו יכולה לתרום לקשיים החברתיים שחווים אנשים על הספקטרום האוטיסטי. במקרים שכאלה מטפלים מומחים בקלינאות תקשורת הם אלה שיכולים לאבחן ולהמליץ על הטיפול המתאים אישית לכול ילד.

תקשורת חברתית – מהי?

תקשורת מטבעה היא חברתית – היא דורשת יכולת לשתף באופן הולם את מה שהאדם מרגיש או רוצה לומר, וגם יכולת להבין ולהגיב למה שאחרים מרגישים או אומרים לו. בניגוד לאנשים הסובלים מהפרעות דיבור או שפה, ולא מהפרעות בתקשורת חברתית, אנשים עם אוטיזם מתקשים במיוחד בתקשורת בהקשרים חברתיים. 

בעיות תקשורת נפוצות בקרב אנשים עם אוטיזם

הוכח כי אנשים על הספקטרום האוטיסטי מתמודדים עם מגוון בעיות מילוליות ולא מילוליות שעשויות להסביר את מה שעשוי להיתפס כ׳סרבול׳ אצל אנשים עם אוטיזם, כגון:

בעיות מילוליות:

  • בעיות בפרגמטיקה (הבנת השפה הטבעית והבנת המשמעות)
  • בעיות בשימוש נכון בכינויי גוף
  • בעיות בתגובה כשמדברים אליהם

בעיות לא מילוליות:

  • קושי בפענוח הבעות פנים
  • הפרעות בקצב הדיבור

כמו בשאר מאפייני האוטיזם, גם כאן קיימת שונות גדולה מאדם אחד למשנהו, ובכול זאת שני היבטים המאפיינים את התקשורת – פרגמטיקה – Pragmatics ופרוזודיה – Prosody (קצב וטון הדיבור) – הם הבולטים ביותר.

כיצד מתבטאות בעיות בפרגמטיקה ובפרוזודיה?

  • פרגמטיקה – מתייחסת לשימוש המתאים בשפה במצבים חברתיים. לדוגמה:
    • היכולת לשאול שאלות מתאימות
    • היכולת להשתמש בטון דיבור המתאים למצב (כמו קול שקט יותר בכיתה לעומת מגרש המשחקים).
  • פרוזודיה – כוללת היבטים בתקשורת המילולית והלא מילולית כאחד. לקצב ולטון הדיבור יש תפקודים מרובים והם באים לביטוי במילים המדוברות ובהפסקות ביניהן. למשל, טון עולה מצביע על שאלה. 

קצב וטון הדיבור מתקשרים גם לרגש. לדוגמה: השאלה: ׳למה את מתכוונת?׳ יכולה להיות חיובית, שלילית או ניטרלית, תלוי באופן הדיבור של הדובר. טון הדיבור הוא מה שמאפשר למאזין לזהות את הכוונה.

בעיות אלה יכולות ללבוש גוונים שונים למשל, יש אנשים שמדברים בטון מונוטוני בעוד שאחרים מגזימים ועוברים מצלילים גבוהים לנמוכים בצורה כל כך דרמטי, עד שהדיבור שלהם נשמע לא טבעי.

טיפולים רבים של קלינאי תקשורת באוטיזם, משלבים עבודה על מיומנויות אלה.

השפעת האוטיזם על איכות התקשורת

מקור המילה ׳אוטיזם׳ במילה היוונית ׳אוטו׳ שפירושה ׳עצמי׳. ילדים עם אוטיזם שקועים לעתים קרובות בתוך עצמם, כאילו הם חיים בעולם פרטי שבו היכולת שלהם לתקשר בהצלחה עם אחרים היא מוגבלת. ילדים עם אוטיזם מתקשים בדרך כלל לפתח כישורי שפה ולהבין מה שאומרים להם. הם גם עשויים להתקשות בתקשורת לא מילולית, כמו מחוות בתנועות ידיים, קשר עין והבעות פנים.

היכולת של ילדים עם אוטיזם לתקשר בשפה, תלויה בהתפתחות האינטלקטואלית והחברתית שלהם: 

  • חלקם לא מסוגלים לתקשר בדיבור או שפה 
  • חלקם סובלים מכישורי דיבור מוגבלים מאוד 
  • חלקם עם אוצר מלים עשיר והם יכולים לדבר בפרוטרוט על נושאים ספציפיים 

כאמור, לרבים מהילדים עם אוטיזם יש בעיות במשמעות ובקצב של מלים ומשפטים, בעיות ביכולת ההבנה של שפת הגוף או של משמעויות שינויי הגוון בקול של הדובר. 

כל אחת מהבעיות שציינו יכולה להשפיע על יכולתם של ילדים עם אוטיזם לקיים אינטראקציה עם אחרים, במיוחד עם אנשים בני גילם.

Call Now Button