איך להתמודד עם ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז?

גידול ילד עם הפרעות קשב וריכוז, כרוך בהתמודדות עם אתגרים שונים. אין כאן כללים קשוחים, כי הפרעות אלה יכולות להופיע בדרגות חומרה שונות ועם תסמינים שונים. לכן, ילדים יכולים להפיק תועלת מגישות טיפוליות מותאמות אישית לבעיה שלהם.

הפרעת קשב וריכוז יכולה להקשות על הילד לשלוט בדחפיו ולהוביל להתנהגויות לא הולמות. אחד הדברים שההורים צריכים להבין הוא שהפרעה זו מייצגת הבדלים בתפקודי המוח של הילד. זה לא אומר שהילד לא יוכל ללמוד להבחין בין טוב לרע, אלא שיתכן שההורים יצטרכו למצוא דרכים אחרות כדי לתמוך בפיתוח ההתנהגות הטובה של ילדם.

כמו שלימודי לקויות למידה מכשירים את המורים להתאים את דרכי ההוראה ללקות הלמידה המאפיינת את התלמיד, כך גם ההורים צריכים להתאים את דרכי האינטראקציה לילד עם הפרעות קשב וריכוז. זה כולל: דיבור, מחוות, שפה רגשית וסביבה פיזית.

העקביות היא חיונית ביותר לילד עם הפרעת קשב וריכוז. לכן, גישה מובנית ותומכת תאפשר לכם להגביל את ההתנהגויות השליליות ולאפשר לילד שלכם לפרוח.

  1. לתת לילד משימות מאתגרות

הסחת דעת – נוצרת כאשר ילד עם הפרעת קשב וריכוז מתקשה לסיים משימה מורכבת כי דעתו מוסחת בקלות, בעיקר אם המשימה לא כל כך מאתגרת אותו. 

מיקוד יתר – הוא ההיפך מהסחת דעת כלומר, הילד ממוקד עד כדי חוסר מודעות לסביבתו. מיקוד יתר יכול גם הוא לאתגר, אבל הוא יכול לאפשר לילד להשלים משימות חשובות.

אם הילד נהנה מפעילויות מאתגרות ומסוגל להתמקד כדי לבצע אותן, כדאי לעודד אותו להמשיך בכך.

  1. לתת לילד שבחים ועידוד

חזקו את ההתנהגות הטובה של ילדכם בעזרת שבחים. חשוב שילד עם הפרעת קשב וריכוז ילמד איזו התנהגות שלו תקבל שבחים, ואיזו אינה מקובלת.

  1. לתת לילד לו״ז מובנה

כשלילד יש לו״ז יומי מובנה, זה עשוי להגביל הסחות דעת פתאומיות. כאשר ילד עם הפרעת קשב וריכוז יודע למה לצפות, זה עשוי להרגיע אותו. זו יכולה להיות גם דרך טוב להטמיע אחריות בחייו של הילד.

  1. להקפיד על שגרה של שינה טובה

מחקרים מראים שאיכות שינה גרועה יכולה להשפיע לרעה על תסמיני הפרעת קשב וריכוז. שינה איכותית תעזור לווסת את רמות האנרגיה למחרת היום וכך גם לשפר מצב רוח ירוד ומתח.

כדי להשיג זאת, מומלץ לכלול את שעות השינה בלו״ז הקבוע היומיומי.

  1. לעודד פעילות גופנית

פעילות גופנית היא דרך נהדרת להוצאת אנרגיה עודפת, בנוסף היא עוזרת על ידי:

  • הורדת הסיכון לדיכאון ולחרדה
  • קידום ריכוז והתמקדות
  • שיפור דפוסי השינה
  • גירוי המוח

אתם יכולים לעודד פעילות גופנית בעזרת: 

  • צעצועים פעילים כמו כדור או דילוגית 
  • רכיבה על אופניים 
  • הרשמה לקבוצת ספורט

קחו בחשבון שילדים נוטים לפתח הרגלים שונים, כאשר הם מחקים את ההורים המהווים עבורם מודל לחיקוי. לכן, טיולים משפחתיים בחיק הטבע או משחקים יחדיו בחוץ, יעזרו לילד גם להוציא אנרגיות וגם לבנות הרגלים בריאים לעתיד.

  1. לפרק משימה ליעדים בני השגה

כשמדובר בילד עם הפרעות קשב וריכוז, יש משימות שעלולות לגרום לרתיעה. כדי להתגבר על בעיה זו מומלץ לחלק את המשימות ליעדים בני השגה. במקביל, רצוי לפשט את המשימה כדי שהילד יוכל לווסת את הרגשות הקשורים להצלחה או לכישלון.

למשל, אם ביקשתם מהילד לסדר ולנקות את החדר, עדיף לחלק את המטלה למשימות קטנות יותר כמו: איסוף הצעצועים מהרצפה או קיפול הבגדים והחזרתם לארון.

  1. להציע לילד לחשוב בקול רם

ילדים עם הפרעת קשב וריכוז בדרך כלל מתקשים לשלוט בדחפים שלהם. המשמעות היא שהם עשויים להגיד או לעשות דברים בלי לחשוב קודם. אתם יכולים לגרום להם לעצור ולהגיד בקול רם את מה שהם חושבים. יש בכך כמה יתרונות, כמו:

  • זה מאפשר להורה ללמוד את דפוסי החשיבה של הילד
  • זה נותן לילד זמן לשקול את המחשבה שלו ולהחליט אם לפעול לפיה או לא
  1. לצמצם את הסחות הדעת במידת האפשר

אם דעתו של הילד שלכם מוסחת בקלות, כדאי להקפיד שהסביבה שלו תהיה נקיה מהפרעות. למשל, לכבות את הרדיו או הטלוויזיה. חשוב שהילד יעבוד על המשימה שלו, כשכל הפיתויים (טלוויזיה, משחקים וצעצועים) לא נמצאים בקרבתו.

Call Now Button